11 Forord
11 Hvad er akademiske fraser?
12 Fraser er mere end floskler og klichéer
13 Hvorfor er akademiske fraser vigtige for akademisk skrivning?
13 Genre, strukturelementer og træk
14 Gamle fraser til nye tekster?
15 Hvorfor har vi skrevet bogen?
16 Brug bogen: Hvem, hvad, hvornår?
17 Læsevejledning
18 Tak
18 Mangler du bestemte fraser i bogen?
Del 1 · Introduktion og teori
21 Introduktion
21 Frasesamlingens empiriske grundlag
22 Frasesamlingens begrebs- og forskningsmæssige grundlag
25 Frasesamlingens model: Genre, strukturelementer, træk og fraser
27 Genre, videnskabelighed, elementer, træk og fraser
28 Genre
28 Genrer er mønstre med variationer
29 Genren er videnskabelig
30 Strukturelementer
32 Variable elementer i den akademiske genres struktur
33 Teksthandlinger og fraser
37 Træk
41 Fraser formidler træk, struktur og genre
43 Brug fraserne med omtanke: Norm og variation
Del 2 · Frasesamling
47 Fraser til indledning
48 Træk: Undersøgelsens udgangspunkt og kontekst
50 Træk: Undersøgelsesspørgsmål, formål
52 Træk: Undersøgelsens redskaber
54 Træk: Undersøgelsens opbygning
55 Sproglige opmærksomhedspunkter
57 Fraser til litteraturgennemgang
57 Træk: Litteraturgennemgangens fokus, formål og brug
58 Træk: Søgning og udvælgelse af litteratur
59 Træk: Afgrænsninger i litteraturvalg
60 Træk: At påpege mangel, et videnshul
61 Træk: At tage afsæt i andres arbejde og positivt bygge videre på det
63 Træk: Tage afsæt i andres arbejde: uenighed, kritik
64 Træk: Kvalificering af resultatet af litteraturgennemgang
65 Sproglige opmærksomhedspunkter
67 Fraser til teori og begreber
67 Træk: Valg af og introduktion til teori og begreb
69 Træk: Definition af begreb
70 Træk: Forklaring af brug af teori/begreb i egen tekst
71 Træk: Forholde sig til (dele af) teori/begreb
72 Sproglige opmærksomhedspunkter
75 Fraser til metodeafsnit: Metoder, empiri og fremgangsmåde
76 Træk: Valg af metode(r) til udvælgelse og indsamling af empiri med begrundelse(r) og formål
77 Træk: Afgrænsning af empiri
78 Træk: Valg af analysemetode(r) med begrundelser
81 Træk: Valg af metoder til vurdering, handling, design, implementering, med begrundelser
81 Træk: Beskrivelse af undersøgelsens fremgangsmåde
83 Sproglige opmærksomhedspunkter
85 Fraser til analyse og resultater
85 Træk: Analysens introduktion – genstand/formål/ fokus
86 Træk: Analysens, forløb, fremgangsmåde + evt. redskaber (teori, begreber, metoder)
88 Træk: Delanalyser, enkelte analyseresultater
89 Træk: Analysens resultat, opsamling
90 Træk: Tabeller, kurver m.m. som formidling af analyseresultater
91 Træk: Fortolkning, forståelse, forklaring af resultater og fund
93 Sproglige opmærksomhedspunkter
95 Fraser til diskussion
97 Metodediskussion
97 Træk: Fokus i metodediskussionen, gentagelse af vigtigste resultater og fortolkninger
98 Træk: Metodens og datagrundlagets begrænsninger
99 Træk: Sammenligning med andres resultater
100 Træk: Forklaring på resultater og fortolkninger og på forskelle i forhold til andres resultater
101 Træk: Konsolidering af egne resultater og fortolkninger
102 Indholdsdiskussioner
103 Træk: Angive fokus/tema
103 Træk: Forskelle på/uenigheder med egne og andres resultater/positioner
104 Træk: Forklaring på forskelle og uenigheder
105 Træk: Opsamling og konklusion på diskussionen
105 Sproglige opmærksomhedspunkter
107 Fraser til konklusion
108 Træk: Reference til undersøgelsens udgangspunkt og formål
109 Træk: Konklusionens faglige grundlag, analyse og resultater
110 Træk: Konklusion og bidrag
111 Træk: Konklusionens gyldighed, dækning, rækkevidde, forbehold, styrker, begrænsninger
112 Sproglige opmærksomhedspunkter
113 Fraser til perspektivering
113 Træk: Reference til undersøgelse, analyse, resultater, konklusion
115 Træk: Perspektivering mangel på viden, forskning
117 Træk: Perspektivering – betydning for praksis
118 Træk: Perspektivering forudsætninger
119 Træk: Perspektivering – anbefalinger
120 Sproglige opmærksomhedspunkter
121 Fraser på tværs af afsnit
121 Fraser til metakommunikation
122 Træk i videnskabelig metakommunikation
123 Tekstlig metakommunikation
127 Fraser der fremhæver, eller som udtrykker forbehold
127 Træk: Fremhævelser
128 Træk: Fremhævelsesord i kvantitative undersøgelser
129 Træk: Forbehold
133 Fraser i argumentation
135 Fraser der refererer til kilder
139 Fraser til henvisninger til tabeller, diagrammer, illustrationer m.m.
143 Resurser og litteratur
143 Akademiske frasesamlinger på engelsk
143 Litteratur
147 Stikord til eksempler på fraser